Tot een jaar of tien geleden hadden slechts enkele huishoudens in ons land een internetaansluiting. Tegenwoordig is het zo dat je niet meer meetelt wanneer je geen internet in je huis hebt. Veel mensen hebben ooit hun eerste internet abonnement afgesloten en sindsdien hebben ze er nooit meer naar gekeken. Niet zo heel slim, want als er iets is wat door de loop der jaren veranderd is, is het wel het internet. Voor iedereen die zich afvraagt of zijn internet nog wel aansluit bij zijn behoeften is er de mogelijkheid om te vergelijken. Je kijkt dan bij diverse providers naar wat men te bieden heeft. We geven je wat tips over waar je naar kan kijken bij de keuze van een nieuwe provider.
Inhoud
Hoe is jouw behoefte voor internet
Toen het internet net op de markt kwam zaten de meeste mensen hooguit een half uurtje per dag op het internet. Er werd mail gecheckt en nu en dan keek je wat op een website. Sinds de opkomst van de social media is die behoefte aan internet veranderd. Een steeds groter deel van jouw leven speelt zich online af. De kans is echter groot dat jouw internet abonnement nog altijd is afgestemd op die eerste behoefte, uit de tijd dat het internet nog in de kinderschoenen stond. Het is dan ook goed om voor jezelf een paar dingen op een rijtje te zetten.
- Welke zaken doe je online. Check jij alleen je mail of surf je ook op het internet bij allerlei pagina’s. Upload je filmpjes bij YouTube of stream je tv programma’s? Het zijn allemaal zaken die jouw internet verbruik bepalen. Zet dit voor jezelf op een rijtje.
- Hoeveel apparaten zitten er op het internet aangesloten. Niet alleen je computer, maar ook je tv, en je telefoon en tablet computer via wifi zijn aangesloten op het internet. Kijk hier goed naar. Jouw nieuwe provider moet
diensten aanbieden die daarop aansluiten.
Zaken waar je op moet letten
Ga je een nieuwe provider kiezen, dan is het dus allereerst zaak dat je het bovenstaande op een rijtje hebt staan. Een tweede punt is het feit dat een provider wel bereik heeft op jouw adres. Dat is niet altijd zo, en dat heeft een heel simpele reden. Providers zullen in veel gevallen gebruik maken van een groot netwerk van bijvoorbeeld KPN of Vodafone. Kunnen ze dat niet, of mogen ze dat maar in beperkte mate doen, dan zal hun netwerk niet landelijk functioneren. Je vindt in dat geval een postcode check op de website. Daarop kan je kijken of er in jouw woonplaats en op jouw adres wel wordt geleverd door de provider van jouw keuze. Verder is er nog iets waar je op moet letten; het product zelf. Sommige providers leveren naast gewone ADSL internet ook glasvezel internet. Dat is een internet met een veel snellere verbinding. Dat heeft voordelen maar ook nadelen. Glasvezel is namelijk nog niet overal verkrijgbaar. De gemeente waar je woont moet het glasvezel netwerk eerst laten aanleggen voordat je het kan gaan afnemen. Dat aanleggen moet gemeentelijk gebeuren en jij kan je dan inschrijven op dat project. Heb jij geen glasvezel, dan heb je minder te kiezen; in dat geval kan je uitsluitend ADSL internet afnemen.
Een wirwar van aanbieders
Woon jij op een plek waar je de keuze hebt uit meerdere aanbieders, dan heb je het nog lastig. De ene aanbieder zal met een interessante actie komen terwijl de andere juist weer heel goede producten tegen een wat hogere prijs heeft. Kijk daarom eerst goed rond voor je een abonnement gaat afsluiten bij een andere provider. Informeer eerst online of een aanbieder wel echt zo goed is als deze zelf zegt. De reviews van klanten van de nieuwe provider zullen jou daarbij helpen. Zij hebben al ervaring met de begeleiding bij een overstap naar een nieuwe provider. Bovendien weten zij ook wat je mag verwachten van de provider op het gebied van dienstverlening.
Ga je voor dienstverlening, prijs of een combinatie
De dienstverlening van een provider zal voor veel nieuwe klanten leidend zijn bij hun keuze voor een nieuwe provider. Daarnaast is er ook de kwestie van de prijs. Soms gaat de lage prijs ten koste van de kwaliteit van de dienstverlening. Daar waar veel klanten de voorkeur geven aan een persoonlijke dienstverlening met iemand die je per telefoon kan bereiken als er problemen zijn zal voor een ander een assistentie per internet voldoende zijn. Als een provider de meeste assistentie online verleent zal de prijs daar ook naar zijn. Die is dan doorgaans lager dan wanneer er een heel callcenter actief is om jou van dienst te zijn. Het beste is om te kiezen voor een combinatie van die twee. Je zoekt de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Daar kom je wederom vooral achter door het lezen van reviews, maar ook op de website van providers kom je een aardig eind. Je kan er kijken bij de contactmogelijkheden. Spreken die je aan, dan is de keuze voor een provider snel gemaakt.